20.07.2006

HİT BÖLÜMÜ YENİ LİSANS ve LİSANSÜSTÜ DERS PROGRAMI


İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi
Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü (HİT) Ders Programı
(2006-2007 Öğrenim yılından itibaren tüm sınıflara uygulanacaktır.

AKTS’ye uyarlanmıştır. Senato Kararı: 31. Toplantı, 29.06.2006)



Lisans Dersleri:
Birinci Yıl
HIT 101
İletişim Süreçleri ve Modelleri
Prof. Dr. Veysel Batmaz
HIT 103
Sosyoloji ve Davranış Bilimleri
Doç. Dr. Banu Baybars-Hawks
HIT 105
Siyaset Bilimi
Doç. Dr. Emine Yavaşgel
Atatürk İlke ve İnkılap Tarihi I
Türk Dili I
Güzel Sanatlar I
Yabancı Dil I
HIT 102
Kitle İletişim Kuramları
Doç. Dr. Hikmet Kırık
HIT 104
Sosyal Psikoloji
Yrd. Doç. Dr. Yıldız D. Ertürk
HIT 106
Siyasal Düşünceler Tarihi
Prof. Dr. Veysel Batmaz
Atatürk İlkeleri ve İnk.Tar.
Türk Dili II
Güzel Sanatlar II
Yabancı Dil II
İkinci Yıl
HIT 201
Halkla İlişkiler I
Doç. Dr. Ayşa Okay
HIT 203
Reklamda Metin Yazarlığı
Öğr. Gör. Selma Serdaroğlu
HIT 205
Reklam I
Yrd. Doç. Dr. Ayşe Kalay
HIT 207
Kitle İletişim Hukuku
Doç. Dr. Yener Ünver
HIT 209
Araştırma Yöntemleri I
Prof. Dr. Veysel Batmaz
HIT 211
İkna Kuramları ve Retorik
Doç. Dr. Emine Yavaşgel
HIT 202
Halkla İlişkiler II
Doç. Dr. Aydemir Okay
HIT 204
Medyada Metin Yazarlığı
Öğr. Gör. Selma Serdaroğlu
HIT 206
Reklam II
Yrd. Doç. Dr. Ayşe Kalay
HIT 208
Medya Tarihi ve Etik
Öğr. Gör. Dr. Fatma Göksu
HIT 210
Araştırma Yöntemleri II
Yrd. Doç. Dr. Veli Polat
HIT 212
Kişilerarası İletişim
Yrd. Doç. Dr. Yıldız D. Ertürk
Üçüncü Yıl
HIT 301
Siyasal İletişim ve Diplomasi
Yrd. Doç. Dr. Meltem Ü. Erzen
HIT 303
Pazarlama İletişimi
Doç. Dr. Sera Görpe
HIT 305
Marka Yönetimi
Öğr. Gör. İzzeddin Çalışlar
HIT 307
Mesleki İngilizce I
Öğr. Gör. Dr. Murat Mengü
HIT 309
Seçmeli Ders I
İç Staj I
Öğr. Gör. Kenan Akın
HIT 302
Lobicilik
Yrd. Doç. Dr. Meltem Ü. Erzen
HIT 304
Yeni İletişim Teknolojileri
Yrd. Doç. Dr. Seda Mengü
HIT 306
Kurumsal İletişim
Yrd. Doç. Dr. Seda Mengü
HIT 308
Mesleki İngilizce II
Öğr. Gör. Dr. Murat Mengü
HIT 310
Seçmeli Ders II
İç Staj II
Öğr. Gör. Kenan Akın
Dördüncü Yıl
HIT 401
Mezuniyet Projesi I
Bölüm Öğretim Üyeleri
HIT 403
Kampanyalarda İletişim Strate.
Doç. Dr. Sera Görpe
HIT 405
Kamuoyu Araştırmaları
Yrd. Doç. Dr. Veli Polat
HIT 407
Küresel ve Yerel Medya Sek.
Yrd. Doç. Dr. Seher Er
HIT 409
Seçmeli Ders III
HIT 411
Mesleki İngilizce III
Öğr. Gör. Dr. Murat Mengü
HIT 402
Mezuniyet Projesi II
Bölüm Öğretim Üyeleri
HIT 404
Medya Ölçümleri ve Araş.
Öğr. Gör. Ali Gizer
HIT 406
İleri İletişim Kuramları
Doç. Dr. Hikmet Kırık
HIT 408
Küresel ve Yerel Reklamcılık
Öğr. Gör. Ali Şimşek
HIT 410
Seçmeli Ders IV
HIT 412
Mesleki İngilizce IV
Öğr. Gör. Dr. Murat Mengü
HİT Bölümü Seçmeli Dersleri 3. YIL
HIT 313
Medya İzleme ve Analiz Yöntemleri
Öğr. Ali Gizer
HIT 315
Web Tasarımı I
Yrd. Doç. Dr. Timur Soysal
HIT 317
İktisat
Öğr. Gör. Ali Şimşek
HIT 314
Kültürel Antropoloji
Prof. Dr. Suat Gezgin
HIT 316
Web Tasarımı II
Yrd. Doç. Dr. Timur Soysal
HIT 318
Hukuka Giriş
HİT Bölümü Seçmeli Dersleri 4. YIL
HIT 413
Medya Planlaması
Yrd. Doç. Dr. Seher Er
HIT 415
Reklam Semiolojisi
Yrd. Doç. Dr. Seda Mengü
Öğr. Gör. Ali Şimşek
HIT 417
Global Modernite I
Prof. Dr. Veysel Batmaz
HIT 414
Medya Felsefesi ve Estetik
Doç. Dr. Emine Yavaşgel
HIT 416
İletişim Eğitiminde Kalite Sistemleri
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Melek
HIT 418
Global Modernite
Öğr. Gör. Ali Şimşek

Toplam, 268 saat AKTS kredisi.
Yıllık, ortalama 1200-1300 saat çalışma yükü.

Not:
1. Seçmeli dersler, HİT Seçmeli derslerinden veya fakültenin diğer bölümlerindeki aynı sömestredeki derslerden seçilebilir.

2. HİT Bölümü seçmeli dersleri en az 10 öğrenci olması durumunda açılır.

3. “Mesleki İngilizce-III -IV” yerine seçmeli ders alınabilir.

4. Ders saatleri 40-50 dakika arasındadır. Diğer saatler 60 dakikadır.



İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ
Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı

LİSANSÜSTÜ DERS PROGRAMI

Gerekçe:

Yeniden düzenlenen HİT Lisansüstü Programı, iletişim sektörlerinin “etkili iletişim” alanı olan Halkla İlişkiler ve Reklam kampanyalarının ve alternatif kitle iletişiminin (lobicilik, sosyal sorumluluk, politik/seçim, kamusal enformasyon kampanyaları ve sponsorluk gibi) etkilerini oluşturmak ve ölçmek için gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilerin verildiği ileri akademik düzeyde bir programdır. Bu yeni düzenlemede, Lisans düzeyinden farklı olarak, alan hakkında genel bilgiler vermekten ve lisans eğitiminin bir tür tekrarı olan bir programdan özellikle kaçınılmıştır. Bu nedenle iletişim araştırmaları ve sosyal istatistik dersleri temel olmak üzere, toplumsal yapı, davranışlar ve medyatik etki oluşumu ve bu etkinin önce- ve sonra- (pre-test, post-test) ölçülmesi ve iletişim hedeflerinin amaçlara uygun olarak saptanması öğretilecektir; bu bilimsel alanlarda “tez” düzeyinde özgün araştırmaların yapılması sağlanacaktır. Lisansüstü program sonrası edinilecek bilgi birikimi, iletişim kampanyalarının daha iyi oluşturulması için iletişim sektörlerine sistematik bir “araştırma ve etki ölçme” düzeyi kazandıracağı gibi, aynı anda ve koşut olarak, medyanın ve iletişim kampanyalarının uzun ve kısa dönemli toplumsal etkilerini ölçmeyi öğretecektir. Bu programda edinilecek akademik birikim, iletişim ve medya sektörlerindeki şirketlere iletişimsel taktik bilgilerin kazandırılmasını; kamusal kurumlara (STK’lar ve devlet gibi) ise stratejik politikaların oluşturulmasını sağlayacaktır. Bu konudaki Türkiye’de varolan iletişim eğitimi boşluğu da bu programla kapanmaya çalışılacaktır. En önemlisi, Lisansüstü programımız, bütün bu amaçlarından önce ve ağırlıkla, sayıları çoğalan İletişim Fakültelerine, görgül (ampirik) araştırma tekniklerini bilen, medya etkisi konusunda uzmanlaşmış bilim insanı ve öğretim üyesi adayları yetiştirmeyi hedeflemektedir. Sosyal Bilimler Enstitüsü'nüm 2006 Bahar Genel Kurulu'nda kabul edilen programımız, gerek Avrupa Birliği, gerekse de ABD tarzı Lisansüstü programlara eşdeğer bir programdır.

YÜKSEK LİSANS DERS PROGRAMI

Güz Dönemi:

HIT 501
Seminer-I
Yrd. Doç. Dr. Seher Er
HIT 503
Sosyal İstatistik Çözümlemesine Giriş
Belirlenecek
HIT 505
Medya İzleyici Ölçümleri
Yrd. Doç. Dr. Veli Polat
HIT 507
İletişim ve Enformasyon Ekonomi Politiği
Prof. Dr. Veysel Batmaz
HIT 509
İletişim Araştırma Yöntemleri
Yrd. Doç. Dr. Meltem Ü. Erzen

Bahar Dönemi:

HIT 502
Seminer-II
Yrd. Doç. Dr. Seda Mengü
HIT 504
İletişim ve Küreselleşme
Belirlenecek
HIT 506
Toplumsal Yapı ve Davranış Çözümlemeleri
Yrd. Doç. Dr. Yıldız. D. Erürk
HIT 508
Deneysel Alan Araştırmaları
Prof. Dr. Veysel Batmaz
HIT 510
Niteliksel İletişim Araştırmaları
Doç. Dr. Emine Yavaşgel
HIT 500
Yüksek Lisans Tezi
HIT Bölümü Öğretim Üyeleri (Danışman)

DOKTORA DERS PROGRAMI

Güz Dönemi:

HIT 601
Seminer-I
Doç. Dr. Serra Görpe
HIT 603
Medyatik Politika
Doç. Dr. Hikmet Kırık
HIT 605
Dil ve Söylem Kuramları
Doç. Dr. Mete Çamdereli
HIT 607
Alternatif Kitle İletişim Yöntemleri
Doç. Dr. Ayla Okay
HIT 609 Kültürel İletişim
Yrd. Doç. Dr. Seher Er

Bahar Dönemi:

HIT 602
Seminer-II
Yrd. Doç. Dr. Ayşe Kalay
HIT 604
Kamusal İletişim Etkileri
Yrd. Doç. Dr. Veli Polat
HIT 606
İletişim Semantiğine Giriş
Doç. Dr. Emine Yavaşgel
HIT 608
Propaganda ve Halkla İlişkiler
Yrd. Doç. Dr. Meltem Ü. Erzen
HIT 610
Toplumsal Sorumluluk İletişimi
Doç. Dr. Aydemir Okay
HIT
600 Doktora Tezi
HIT Bölümü Öğretim Üyeleri (Danışman)


Seçmeli Dersler: Öğrenci kayıt olduğu dönemdeki herhangi bir dersin yerine, seçmeli olarak İletişim Fakültesi’nin diğer Lisansüstü programlarında bulunan veya Lisans programındaki üçüncü veya dördüncü sınıf derlerinden birini alabilir. Bu seçmeli ders sayısı, her düzeyde sadece tek dönemle sınırlı kalmak üzere danışmanın onayı ile ikiye çıkartılabilir.


Ders Tanımları:

HIT 501-2 ve 601-2 Seminer-I ve II(0)
Seminer dersi öğrenciye genel iletişim modellerinin ileri düzeydeki kuramsal incelemelerini sunacak, tüm Lisansüstü programının genel bir tanıtımını yapacak, (1) bir tez önerisi geliştirmek için temel bilgileri kazandıracak; (2) iletişimin etkili biçimlerinin oluşturulması ve ölçülmesi için gerekli temel bilgileri verecektir.

HIT 503 Sosyal İstatistik Çözümlemesine Giriş (3)
İstatistik kavramlarını, yöntemlerini, dizaynını öğretmek ve istatistiksel verilerden sosyal alanlarda çıkarsama yapmak için verilen bu ders, tanımsal istatistik, kestirimsel istatistik, olasılık, hipotez testi, varyans analizleri, regrasyon ve yeni istatistik modelleri öğretecek; öğrenciyi korelasyon analizi ve metrik olmayan yöntemler hakkında ileri düzeyde bilgilendirecektir.

HIT 505 Medya İzleyici Ölçümleri (3)
Öğrenciye medya izleyicilerinin ve kampanya hedef kitlelerinin tanımlanması, ölçülmesi ve sunulması süreçlerinde varolan ileri ve yeni teknik ve teknolojiler hakkında bilgi verecek, öğrenci, geleneksel ölçüm teknikleri (örn. log tekniği) ve elektronik ölçüm teknikleri (örn. people-meter) hakkında ayrıntılı ve çok güncel bilgilere sahip kılınacaktır. ABD, Kıta Avrupası ve diğer ülkelerdeki değişik medya ölçüm firmaları ve uygulanan ölçüm araştırmaları tarihsel, teorik ve pratik olarak öğretilecektir.

HIT 507 İletişim ve Enformasyon Ekonomi Politiği (3)
Çağdaş toplumda ve global modernitede enformasyonun ve iletişimin ekonomik ve politik olarak nasıl bir değer olduğu öğretilecek, üretim, yağım, dağıtım ve tüketim süreçlerinde medya ekonomisinin diğer iktisadi alanlardan farkları anlatılacaktır. Biçimsel olarak veya yasal olarak oluşturulmuş yada kendiliğinden oluşmuş piyasalara göre enformasyon ve iletişim sektörlerinin devlet yapıları ve globalite içindeki konumları incelenecektir. Toplumsal denetim ve iktisadi değer olarak enformasyonun ve iletişimin önemi vurgulanacaktır.

HIT 509 İletişim Araştırma Yöntemleri (3)
Kitle iletişiminin etkilerini ölçmek için geliştirilen özel araştırma yöntemleri ve yarı-deneysel teknikler öğretilecektir. İletişim araştırma sorularına uygun olan istatistiksel dizayn ve teknikler hakkında ileri düzeyde bilgi verilecek ve SPSS gibi paket programlarda uygulama yapılacaktır. Bu derste her öğrenci tek tek belli bir araştırmayı başından sonuna yapmış olacak ve bu konuda Tez çalışmasına giriş ve ortam sağlanacaktır.

HIT 504 İletişim ve Küreselleşme (3)
Global modernite çağında iletişim süreçlerinin ve sektörlerinin hangi aşamalara evrimleşeceği ile ilgili güncel bilimsel bilgiler verilecektir. Globalitenin iletişimi hangi boyutlara taşıdığını; sayısal iletişimin vardığı noktanın globaliteyi oluşturma açısından önemi üzerine geliştirilmiş olan güncel kuramlar tartışılacaktır. McLuhan gibi iletişim bilimcilerinin öngörülerinin, “Global Köy” türünden yapılara bakarak ne kadar gerçekleştiği anlatılacaktır.

HIT 506 Toplumsal Yapı ve Davranış Çözümlemeleri (3)
Toplumsal yapıların, Comte, Durkheim, Weber, Marx ve postmodernist düşünürlerce nasıl kuramlaştırıldığı; günümüzün açıklanması için gerekli olan bileşimin nasıl oluşturulabileceği; sosyal psikolojinin günümüzdeki soyut bireysel ve toplumsal davranışları nasıl açıkladığı ve tüm bunların iletişimsel kişilik yapısı ve toplumsal işleyişlerle ilgisi konularında ileri kuramsal bilgiler verilecektir.

HIT 508 Deneysel Alan Araştırmaları (3)
Büyük örneklemli, deneysel ve yarı-deneysel araştırma tekniklerin ve tarama yöntemlerinin (survey) analizlerinde karşılaşılan sorunları ve bunların çözümünde kullanılacak istatistik teknikleri öğretecektir. Veri düzenlemesi, çapraz tablolama, bu tablolamalardan neden-sonuç ilişkileri bulmak, regrasyonel ve korelasyonel analizlerden kestirimsel bulgulara varmak işlenecektir.

HIT 510 Niteliksel İletişim Araştırmaları (3)
Semioloji, semantik, hermenuatik ve dil bilimsel yaklaşımlar; söylem analizi gibi niteliksel analiz teknikleri kullanarak, iletişim metinleri üzerinden toplumsal ve kültürel sonuçlara varmak ve iletişimsel metinlerin edebi ve kültürel uzun dönemli sosyalizasyon etkilerini anlamaya yarayacak yöntemler kazandırılacaktır.

HIT 603 Medyatik Politika (3)
Çağdaş ve güncel politikanın medya aracılığı ile yapıldığı ortamlarda, medya etkisinin politika üzerindeki toplumsal, kültürel ve davranışsal etkileri araştırılacaktır. Medyanın bir politik aracı haline gelmesinin, elektronik iletişim ile politik seçimlerin yapılmasının sonuçları ve olası zarar ve faydaları tartışılacaktır. Politik iletişimin medya aracılığı ile ölçülen etkisinin topluma etkisi irdelenecektir.

HIT 605 Dil ve Söylem Kuramları (3)
Linguistik ve gramer açsından iletişimde kullanılan dil kuramları tarihsel ve güncel olarak irdelenecektir. Chomsky, Vygostky, gibi iletişimsel dil teorisi üzerinde dilin kökenleri, gelişimi ve yapısı hakkında iletişim açısından bilgiler verilecektir. Bu bilgilerin günlük iletişim süreçlerinde veya etkili iletişim kampanyalarında nasıl kullanılacağı öğretilecektir.

HIT 607 Alternatif Kitle İletişim Yöntemleri (3)
Lobicik ve sponsorluk gibi alternatif kitle ve özel iletişim etkinliklerinin olası sonuçları ve etkileri irdelenecek; toplumsal, kültürel ve politik hayatı bu iletişimsel etkinliklerin nasıl etkilediğini, geleneksel politika yapma ile farklarını ve bu etkilerin ölçülmesi öğretilecektir.

HIT 609 Kültürel İletişim (3)
Kültürün iletişimi, iletişimin kültürü oluşturmasındaki antropolojik ve sosyolojik açılımlar değerlendirilecek, kültür ve iletişim, kültürel çalışmalar ve postmodern ve postyapısal yaklaşımların iletişime ve kültür analizine getirdikleri ve götürdükleri tartışılacaktır.

HIT 604 Kamusal İletişim Etkileri (3)
Kamu yararı için iletişim kampanyalarının düzenlenmesi ve etkilerinin ölçülmesi öğretilecek; kamusal kampanyalarla, ticari ve politik kampanyalar arasındaki fark vurgulanarak, kamusal kampanyaların kültürel, politik ve sosyal işlevleri irdelenecektir.

HIT 606 İletişim Semantiğine Giriş (3)
İçerik, anlam ve iletişim arasındaki ilişkiler irdelenecek; bireysel, iletişimsel ve kurumsal düzeylerde bu üç kavramın işlemsel konumları irdelenecektir. Niteliksel teknikler ve niceliksel teknikler açsından semantik analiz yapılacaktır. Kodlama, derinlemesine gözlem, dolaylı gözlemle toplumsal ölçüm, propaganda ve reklamın semantiği incelenecek; mesaj sistemleri, edebi metinlerin deşifresi, edebiyatın bir toplumsal gösterge halinde incelenmesi ve heyecan, niyet ve amaç açısından iletişimin semantik olarak incelenmesi yapılacaktır.

HIT 608 Propaganda ve Halkla İlişkiler (3)
Propaganda ve halkla ilişkiler arasındaki fark ve benzerlikler etkileri açısından incelenecek ve reklam ile farkları irdelenecektir. Propaganda ve halkla ilişkiler tekniklerinin ortak ve karşıt tarafları öğretilecek ve her iki etkili iletişim alanının etkilerin ölçülmesi ile ilgili ileri akademik düzeyde uygulamaya yönelik bir çalışma yapılacaktır.

HIT 610 Toplumsal Sorumluluk İletişimi (3)
Sponsorluğun bir türü olarak özel bir iletişim alanı olan toplumsal sorumluluk kampanyalarının düzenlenmesi, örgütlenmesi ve etkilerinin ölçülmesi çalışmaları yapılacak ve görece yeni olan bu iletişim etkinliğinin geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması için yapılan çalışmalar irdelenecektir.

HIT 500 Yüksek Lisans Tezi
(Bkz: İlgili Yönetmelikler)

HIT 600 Doktora Tezi
(Bkz: İlgili Yönetmelikler)